Skip to main content

 

ျပည္ပသို႔ ကုန္ပစၥည္းမ်ား တင္ပို႔ရန္အတြက္လည္းေကာင္း၊ ျပည္ပမွကုန္ပစၥည္းမ်ား တင္သြင္းရန္ အတြက္လည္းေကာင္း၊ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းကို ဆိုက္ကပ္လာသည့္ သေဘၤာတစ္စီး၏ ကုန္က်စရိတ္သည္ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားထဲတြင္ အျမင့္ဆုံးျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ ပို႔ကုန္မ်ား တင္ပို႔ရာတြင္ အခက္အခဲမ်ား ျဖစ္ေပၚေနပါေၾကာင္း၊ သြင္းကုန္မ်ားလည္း ေစ်းႏႈန္းႀကီးျမင့္ ေစပါေၾကာင္း၊ တန္ခ်ိန္ ၂၀၀၀၀ ရွိ သေဘၤာတစ္စီး ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းကို ဆိုက္ကပ္မည္ ဆိုပါက ကုန္က်စရိတ္က အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၄၅၀၀၀ ခန္႔ကုန္က်ၿပီး ထိုင္း၊ ဗီယက္နမ္တို႔ထက္ ႏွစ္ဆေက်ာ္ခန္႔ မ်ားျပားေနသည္ဟု ျမန္မာႏိုင္ငံဆန္စပါးအဖြဲ႔ခ်ဳပ္က ထုတ္ျပန္သည့္ စစ္တမ္း တစ္ခုတြင္ ေဖာ္ျပထားေၾကာင္း၊ တန္ခ်ိန္ ၂၀၀၀၀ သေဘၤာတစ္စီး ဆိပ္ကမ္းဆိုက္ကပ္မႈ ကုန္က် စရိတ္က ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၆၅၀၀၀၊ ဗီယက္နမ္တြင္ ၆၀၀၀၀ ခန္႔သာ ကုန္က်သည္ကို ေတြ႔ရွိရပါေၾကာင္း၊ ဆိပ္ကမ္းကုန္က်စရိတ္ မ်ားျပားမႈေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ဆန္ဝယ္ယူသူမ်ားသည္ ထိုင္း၊ ဗီယက္နမ္၊ အိႏၵိယႏွင့္ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံတို႔မွ ဆန္ဝယ္ရန္ အဆင္မေျပမွသာလွ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို စဥ္စားသည္ဟု ဆိုပါေၾကာင္း၊ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးစရိတ္ (ရီဂ်က္စတစ္ေကာ) ျမင့္မားသျဖင့္ မိမိႏိုင္ငံ၏ စိုက္ပ်ိဳးေရးထြက္ကုန္မ်ားႏွင့္ အျခားထုတ္ကုန္မ်ား ႏိုင္ငံတကာႏွင့္ ယွဥ္ၿပိဳင္ေရာင္းခ်ရာတြင္ အားနည္းေစပါေၾကာင္း၊ ထို႔အျပင္ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းသည္ ဆိပ္ကမ္းကုန္က်စရိတ္လည္း ႀကီးျမင့္ပါေၾကာင္း၊ တန္ခ်ိန္မ်ားျပားသည့္ သေဘၤာႀကီးမ်ားလည္း မဆိုက္ကပ္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ သြင္းကုန္မ်ားမွာလည္း ေဈးႏႈန္းျမင္‌့မားေစပါေၾကာင္း၊ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္း သေဘၤာဆိုက္ကပ္မႈ ကုန္က်စရိတ္ျမင့္မားေန၍ ပို႔ကုန္တင္ပို႔ရန္ အခက္အခဲ ျဖစ္ေပၚျခင္း၊ သြင္းကုန္မ်ား ေစ်းႏႈန္းႀကီးျမင့္ေစျခင္း တို႔အတြက္ ကုန္က်စရိတ္မ်ား ေလၽွာ႔ခ်ေပးရန္ အစီအစဥ္ရွိ/မရွိ သိရွိလိုေၾကာင္း ေမးျမန္းပါသည္။


 

ျမန္မာႏိုင္ငံဆန္စပါးအဖြဲ႔ခ်ဳပ္၏ စစ္တမ္းတစ္ခုအရ တန္ ၂၀၀၀၀ သေဘၤာတစ္စီး ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္း သို႔ ဆိုက္ကပ္ပါက ကုန္က်စရိတ္အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၁၄၅၀၀၀ ခန္႔ရွိေနၿပီး ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၆၅၀၀၀ ႏွင့္ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံတြင္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၆၀၀၀၀ အသီးသီး ျဖစ္သျဖင့္ အဆိုပါႏိုင္ငံတို႔ထက္ ႏွစ္ဆေက်ာ္ခန္႔ မ်ားျပားေနသည္ဆိုသည့္ အခ်က္္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ရွင္းျပရမည္ဆိုလွ်င္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံအျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ေရး ေအဂ်င္စီ (JICA) က ၂၀၁၈ ခုႏွစ္ ႏွစ္ကုန္ပိုင္းတြင္ ေလ့လာျပဳစုထားသည့္ အစီရင္ခံစာပါ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ အိမ္နီးခ်င္း အာဆီယံႏိုင္ငံ ျမစ္ဆိပ္ကမ္း (River Port) မ်ားတြင္ ေကာက္ခံသည့္ အခြန္အခႏႈန္းထားမ်ား ႏႈိင္းယွဥ္ခ်က္အရ တန္ခ်ိန္ ၂၆၀၀၀ ရွိ သေဘၤာတစ္စီးအတြက္ ဆိပ္ကမ္းဆိုက္ကပ္မႈ စုစုေပါင္း ကုန္က်စရိတ္မွာ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းတြင္ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၁၈၅၉၀၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံ Chittagong ဆိပ္ကမ္းတြင္ ၁၅၀၃၉ ေဒၚလာ၊ ကေမၻာဒီးယားႏိုင္ငံ Sihanoukville ဆိပ္ကမ္းတြင္ ၂၇၀၅၂ ေဒၚလာ၊ ထိုင္းႏိုင္ငံဘန္ေကာက္ ဆိပ္ကမ္းတြင္ ၁၅၃၇၅ ေဒၚလာႏွင့္ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံ VICT ဆိပ္ကမ္းတြင္ ၁၇၉၁ ေဒၚလာ အသီးသီးျဖစ္ေၾကာင္း၊ သို႔ျဖစ္ပါ၍ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္း၏ ဆိပ္ကမ္းကုန္က်စရိတ္မွာ ေဒသအတြင္း ဆိပ္ကမ္းမ်ားႏွင့္ လြန္မင္းစြာ ကြာဟမႈမရွိေၾကာင္း၊

ျမန္မာ့ဆိပ္ကမ္း အာဏာပိုင္အေနျဖင့္ ဆိပ္ကမ္း၏ ဆြဲသေဘၤာ၊ Tugboat ေျခာက္နာရီ အသုံးျပဳခကို ယခင္အေမရိကန္ေဒၚလာ ၂၀၀၀ မွ ေဒၚလာ ၁၅၀၀ သို႔ ၁၀-၁-၂၀၁၈ ရက္ေန႔မွစ၍ ေလၽွာ႔ခ်ခဲ့သျဖင့္ စုစုေပါင္း ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းကပ္သည့္ ကုန္က်စရိတ္သည္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၇၅၉၀ သို႔ ေလ်ာ့က်ခဲ့သျဖင့္ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ား၏ ႏႈန္းမ်ားႏွင့္ ကြာဟမႈပို၍ နည္းလာပါေၾကာင္း၊ ထို႔အျပင္ Container ဝန္ေဆာင္မႈ၊ ဝန္ေဆာင္ခ Container Terminal Handling Charges ကို ေပ ၂၀ Container တစ္လုံး၊ 1 TEU အတြက္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၆၅ မွ ၁၄၅ သို႔ ၂၇-၆-၂၀၁၈ ရက္ေန႔ကတည္းက ေလၽွာ႔ခ်ထားခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ထို႔အတူ ျမန္မာ့ဆိပ္ကမ္း အာဏာပိုင္ အေနျဖင့္ ဆိပ္ကမ္းအခြန္အခမ်ားကို ေရေၾကာင္းျဖင့္ ကုန္စည္တင္သြင္းတင္ပို႔မႈ အေျခအေနကို ေလ့လာသုံးသပ္ၿပီး ေစ်းကြက္အေျခအေနအေပၚ မူတည္၍ တင့္သင့္မၽွတသည့္ ႏႈန္းထားမ်ားျဖင္‌့ ျပင္ဆင္ေကာက္ခံသြားရန္ စီစဥ္ေဆာင္႐ြက္လ်က္ ရွိပါေၾကာင္း၊

ထို႔အျပင္ အိတ္သြပ္လယ္ယာထြက္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားအတြက္ ေကာက္ခံသည့္ ကုန္တင္၊ ကုန္ခ် စရိတ္ Stevedoring Charges ႏႈန္းထားမ်ားကို ေဒသတြင္းဆန္တင္ပို႔မႈ အမ်ားဆုံးျဖစ္သည့္ ဆိပ္ကမ္းမ်ားႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္ခဲ့ရာတြင္လည္း ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္း၌ တစ္တန္လၽွင္ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ႏွစ္ေဒၚလာႏႈန္း၊ ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္ ၁.၀၃ ေဒၚလာႏႈန္းႏွင့္ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံတြင္ ၃.၈ ေဒၚလာႏႈန္းျဖစ္သျဖင့္ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္း၏ ႏႈန္းထားမွာ သင့္တင့္ေသာႏႈန္းထား ျဖစ္သည္ကို ေတြ႔ရွိရပါေၾကာင္း၊

၂၀၁၇-၁၈ ဘ႑ာေရးႏွစ္အတြင္း ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းသို႔ ဝင္ေရာက္ခဲ့သည့္ ဆန္တန္ခ်ိန္ ၂၀၀၀၀ ခန္႔ တင္ေဆာင္ခဲ့သည့္ သေဘၤာႏွစ္စီး ဆိပ္ကမ္းကုန္က်စရိတ္မ်ားကို ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္ရာတြင္ မိုးရာသီတြင္ ဝင္ေရာက္ခဲ့သည့္ သေဘၤာမွာ တံတားတြင္ၾကာျမင့္ခ်ိန္ ၅၁ ရက္ရွိခဲ့သျဖင့္ ကုန္က်စရိတ္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၈၈၅၈၈.၅ ရွိခဲ့ၿပီး ေဆာင္းရာသီတြင္ ဝင္ေရာက္ခဲ့သည့္ သေဘၤာမွာ တံတားတြင္ ၾကာျမင့္ခ်ိန္ ၂၂ ရက္သာရွိခဲ့သျဖင့္ ကုန္က်စရိတ္မွာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၅၅၈၉၇၅.၈ ရွိခဲ့သည္ကို ေတြ႔ရွိရပါေၾကာင္း၊ ေဖာ္ျပပါသေဘၤာႏွစ္စီးအေနျဖင့္ ကုန္တင္ေဆာင္မႈ ပမာဏတူညီေသာ္လည္း ဆိပ္ကမ္းကုန္က်စရိတ္ ကြဲျပားေနရျခင္းမွာ ကုန္ပစၥည္းအဆင္သင့္ျဖစ္မႈ၊ ရာသီဥတုအေျခအေန၊ ေန႔ရက္ႏွင့္ အလုပ္ခ်ိန္မ်ားအလိုက္ ဆိပ္ကမ္းအခြန္အခ ႏႈန္းထားမ်ား သတ္မွတ္ခ်က္တို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ သေဘၤာတစ္စီးသည္ ဆိပ္ကမ္းတံတားတြင္ ဆိုက္ကပ္ၿပီး ျဖစ္ေသာ္လည္း ကုန္တင္ပို႔သူက ကုန္အဆင္သင့္ မျဖစ္ေသး၍ မတင္ေဆာင္ႏိုင္ေသးလၽွင္ ကုန္တင္ခ်ိန္ၾကာျမင့္ၿပီး ကုန္တင္စရိတ္ျမင့္တက္မည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ကုန္တင္၊ ကုန္ခ်သူ၏ ေတာင္းဆိုခ်က္အရ အလုပ္သမားဂိုဏ္းမ်ား တာဝန္ခ်ထားေပးေသာ္လည္း ကုန္တင္ကုန္ခ်ခ်ိန္ မျပဳႏိုင္လၽွင္လည္း ကုန္တင္ကုန္ခ်သူက ဂိုဏ္းေၾကးေပးေဆာင္ရသျဖင့္ ကုန္တင္ကုန္ခ်စရိတ္ ျမင့္တက္မည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ရာသီဥတုေကာင္းမြန္ပါက တစ္ရက္လၽွင္ ဆန္တန္ခ်ိန္ ၂၅၀၀ မွ ၃၀၀၀ အထိ တင္ေဆာင္ႏိုင္သည့္ ကုန္းႏွင့္ေရျပင္ႏွစ္ဖက္လုံးတြင္ တင္ေဆာင္ႏိုင္ရန္ စီစဥ္ထားရွိၿပီး ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ဆန္၊ ဘိလပ္ေျမ၊ ဓာတ္ေျမၾသဇာစသည့္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားသည္ ေရစိုလွ်င္ ပ်က္စီးႏိုင္ေသာ ကုန္ပစၥည္းမ်ား ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မိုး႐ြာသြန္းခ်ိန္မ်ားတြင္ ကုန္တင္၊ ကုန္ခ်ျခင္းလုပ္ငန္းကို ရပ္နားထားရသျဖင့္ ဆိပ္ခံတံတားမ်ားတြင္ ဆိုက္ကပ္သည့္ အခ်ိန္ကာလ ရွည္ၾကာလာၿပီး ကုန္က်စရိတ္ျမင့္ တက္လာမည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊

အျခားႏိုင္ငံမ်ားနည္းတူ ျပန္တမ္းဝင္႐ုံးပိတ္ရက္မ်ားမတြင္လည္း ကုန္တင္ကုန္ခ်ကို ႏွစ္ဆ ေကာက္ခံသျဖင့္ အဆိုပါရက္မ်ားရွိသည့္ကာလမ်ားတြင္ သေဘၤာဝင္ေရာက္ဆိုက္ကပ္ေနပါက ကုန္က်စရိတ္ ပိုမိုမ်ားျပားမည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ကုန္တင္၊ကုန္ခ် အလုပ္သမားမ်ားကို ေန႔ဆိုင္းႏွင့္ ညဆိုင္းဟု ႏွစ္ပိုင္းခြဲျခား၍ တာဝန္ခ်ထားေပး ရပါေၾကာင္း၊ ပုံမွန္အလုပ္ခ်ိန္ ေန႔ဆိုင္းအတြက္ မနက္ ၈ နာရီမွ ညေန ၄ နာရီ၊ ညဆိုင္း ည ၈နာရီမွ မနက္ ၄ နာရီႏွင့္ အခ်ိန္ပိုအလုပ္ခ်ိန္တြင္ ေန႔ဆိုင္းအတြက္ ညေန ၄ နာရီမွ ည ၈ နာရီ၊ ညဆိုင္းအတြက္ မနက္ ၄ နာရီမွ ၈ နာရီၾကားအထိ ရွိပါေၾကာင္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ သက္ဆိုင္ရာကုန္ပိုင္ရွင္ ေတာင္းဆိုလာသည့္အခါတြင္ မိမိတို႔က ကုန္တင္၊ ကုန္ခ်အလုပ္သမားမ်ားကို အခ်ိန္ပိုခိုင္းေစရန္အတြက္ ကုန္က်စရိတ္လည္း ပိုမိုျမင့္မားလာမည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊

ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းကို ဆိုက္ကပ္သည့္သေဘၤာမ်ားသည္ ဆိပ္ကမ္းကပ္ခမ်ားအျပင္ ပို႔ကုန္/သြင္းကုန္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၏ စုစုေပါင္းကုန္က်စရိတ္မ်ားမွာ အျခားေသာ အေထာက္အပံ့ျဖစ္ေရး စီမံေဆာင္႐ြက္မႈ (Logistics) ႏွင့္ ေထာက္ပံ့ျဖည့္ဆည္းမႈကြင္းဆက္ (Supersizing) ကုန္က်စရိတ္မွာလည္း ပါဝင္မည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္စီးပြားေရးအဖြဲ႔အစည္း တစ္ခုျဖစ္သည့္ ျမန္မာ့ဆိပ္ကမ္းအာဏာပိုင္အေနျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ဝင္ေငြကို တိုးျမႇင့္ရွာေဖြရန္ တာဝန္ရွိေသာ္လည္း တစ္ဖက္တြင္လည္း ပို႔ကုန္/သြင္းကုန္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၊ ဆိပ္ကမ္းလုပ္ငန္း ေဆာင္႐ြက္သူမ်ား၊ သေဘၤာလုပ္ငန္း ေဆာင္႐ြက္သူမ်ားႏွင့္ စားသုံးသူေစ်းကြက္အၾကား မၽွတမႈ ရွိေစေရးအတြက္ အစဥ္အၿမဲေလ့လာ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ေဆာင္႐ြက္လ်က္ ရွိပါေၾကာင္းႏွင့္ မိမိႏိုင္ငံ၏ ေရေၾကာင္းကုန္စည္ တင္ပို႔တင္သြင္းမႈ အေျခအေနကို အၿမဲတေစေလ့လာသုံးသပ္ၿပီး ဆိပ္ကမ္းကုန္က် စရိတ္မ်ားကို အခါအားေလ်ာ္စြာ သင့္တင့္မၽွတသည့္ ႏႈန္းထားမ်ားျဖင့္ ျပင္ဆင္ေကာက္ခံႏိုင္ရန္ စီစဥ္ေဆာင္႐ြက္သြားမည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း ရွင္းလင္းေျဖၾကားပါသည္။

ပို႔ေဆာင္ေရးႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန၊ ဒုတိယဝန္ႀကီး ဦးေက်ာ္မ်ိဳး